Momondo introduceert 'vluchtinzicht'

0
De toonaangevende reis vergelijkingssite momondo lanceert haar nieuwe tool ‘vluchtinzicht’. Deze nieuwe functie brengt de invloed van zes verschillende factoren op de ticketprijs in kaart. Hiermee is momondo de eerste meta-search website die inzicht verschaft in hoe de zes variabelen van effect zijn op de ticketprijs.

Zoektocht naar goedkope tarieven
De functie – die boven de vluchtresultaten is geplaatst – geeft een transparant inzicht in hoe luchtvaartmaatschappijen hun prijzen bepalen; de functie helpt de gebruiker bepaalde essentiële factoren te gebruiken in de zoektocht naar goedkope tarieven. De tool is momenteel van toepassing op 400 routes, maar op regelmatige basis worden er meer routes toegevoegd.

Zes factoren die invloed hebben op de prijs
De voornoemde factoren bestaan uit; vertrek op tijdstip, dag van de week, weeknummer, exacte luchthaven (als er meerdere luchthavens op plaats van bestemming zijn), de aanbieders en het aantal dagen voor vertrek. De resultaten worden weergegeven in een cirkeldiagram en geven een overzicht van de duurste en goedkoopste opties voor iedere factor op een bepaalde route. De grafieken tonen hoe de verschillende variabelen allemaal van invloed zijn op de prijs. De nieuwe tool maakt gebruik van gegevens van miljoenen up-to-date prijzen verkregen in eerdere momondo zoekopdrachten.

Vluchtinzicht
Wanneer je bijvoorbeeld met momondo zoekt naar vluchten van Amsterdam naar Kopenhagen, berekent ‘vluchtinzicht’ de volgende gemiddelde variabelen: de gemiddelde retourprijs op deze route is €160. 60 dagen voor vertrek boekt men doorgaans het goedkoopste ticket. Vluchten zijn het voordeligst op de zevende week van het jaar. Blue 1 is meestal de goedkoopste vervoerder. Middagvluchten zijn goedkoper en dinsdag is de goedkoopste dag om te reizen.

“Vluchtinzicht staat voor transparantie. Deze tool maakt het reizigers gemakkelijker om te zien hoe verschillende factoren de prijs beïnvloeden. Weten op welke dagen van de week, of momenten van de dag het voordeligst zijn om te vliegen, kan waardevolle informatie zijn als je flexibel bent en geld wilt besparen op een vlucht,” zegt Tore Pein Jensen, CMO van momondo.

Doordat het verzamelen van gegevens voor momondo een continu proces is, worden de vluchtinzichten voor elke route – naar gelang het aantal tarieven dat in de toekomst wordt verzameld -aangepast aan veranderingen in elke lokale markt.

Meer informatie: www.momondo.nl